Monday, May 31, 2010

(A)sociale Media

De naam social media klinkt vrij ongevaarlijk en eigenlijk zelfs knus. Maar hoeveel controle heb je nu eigenlijk over je privé gegevens?

Als je aangeeft dat je graag Coca-Cola drinkt en je (nieuwe) baas leest het dan zal dat geen problemen opleveren. Maar dat je lid bent van de hyve “ik misdraag me als ik lam ben” zal minder positieve gevoelens bij hem oproepen.

Sommige mensen zetten hun hele privé leven juist wel op internet, je ziet precies wanneer ze “even zitten te schijten” of “helemaal naar de klote” zijn. Dat ze deze interessante bezigheden graag met de hele wereld delen is (zoals het hoort) hun eigen keuze. Je moet er verstandig mee om gaan maar dat jij de keuze hebt wie jouw privé gegevens wel of niet kunnen zien is niet meer dan logisch, toch?

Blijkbaar niet!
Uit een artikel van nrc next (woensdag 19 mei 2010), blijkt dat Facebook privé informatie openbaar maakt. Facebook geeft informatie door aan websites en applicaties binnen het netwerk, zoals je geslacht, je foto en verbindingen met namen van vrienden. Het delen van deze informatie is standaard geactiveerd. Niet iedereen weet hoe je het delen stop zet dus is er voor adverteerders veel waardevolle informatie beschikbaar.

Hoe mooi het woordje social dus ook is, de adverteerders en de social network sites zullen hun aanpak moeten veranderen om ook echt social te zijn.




p.s. deze blog is niet gesponsord door Coca-Cola en niemand zal zien dat je dit gelezen hebt.

No comments: